Samochody i Motocykle

Archiwum dla Samochody i Motocykle

samochody i motocykle

0 komentarzy

Nadejście chłodniejszych miesięcy jest znakiem. Najwyższy czas pomyśleć że czeka nas zmiana opon zimowych. Choć koszty mogą być wyższe, inwestycja w opony zimowe niesie ze sobą wiele korzyści i może znacznie poprawić bezpieczeństwo jazdy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych..

Kiedy warto zmienić opony na zimowe?

Opony na zimowe najlepiej wymieniać przed pierwszymi mrozami i śniegiem. Zaleca się dokonanie tej wymiany, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. W tym czasie opony letnie tracą swoje właściwości, a opony zimowe są lepiej utrzymane i bezpieczniejsze..

Dlaczego warto zmienić opony na zimowe?

Zmiana Opon

Zwiększone bezpieczeństwo na śliskich drogach
Opony zimowe posiadają specjalną rzeźbę bieżnika i gumę, która zapewnia lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni. Zmniejsza to ryzyko poślizgu i poprawia stabilność pojazdu..

Lepsza przyczepność i zwrotnośćOpony zimowe są wygodniejsze podczas ruszania, przyspieszania i pokonywania wzniesień ze względu na lepszą przyczepność. Zmniejszy to ryzyko utknięcia pojazdu w śniegu lub lodzie. Ochrona opon letnich Używanie opon zimowych zimą chroni opony letnie przed nadmiernym zużyciem.ZgodnośćWiele krajów wymaga lub zaleca używanie opon zimowych zimą. Niezastosowanie się do tego będzie skutkować karami finansowymi..

Zmiana Opon Na Zimówki - Kiedy I Dlaczego Warto To Zrobić?

Krótko mówiąc, wymiana opon zimowych to inwestycja zwiększająca bezpieczeństwo jazdy i komfort jazdy w zimowych warunkach. Tę część najlepiej wykonać przed nastaniem pierwszych mrozów, aby bezpiecznie dotrzeć do celu..

0 komentarzy

Zrozumienie oznaczenia na oponach samochodowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa i właściwego doboru opon. Ten artykuł wyjaśnia, jak odczytywać oznaczenia na boku opony, takie jak rozmiar, indeks nośności, indeks prędkości oraz inne ważne informacje. Dowiesz się, co oznaczają poszczególne liczby i litery, aby móc dokonać świadomego wyboru opon odpowiednich do Twojego pojazdu. Poznaj tajniki czytania oznaczeń oponiarskich i zwiększ bezpieczeństwo na drodze.

Kod:

Współczynniki prędkości


Indeks        A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8  B  C  D  E  F  G  J    
Prędkość max.  5 10 15 20 25 30 35 40 50 60 65 70 80 90 100    

Indeks         K   L   M   N   P   Q   R   S   T   H   V   W   Y
Prędkość max. 110 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300


Opis na oponach i oznaczenia opon.

205/55 R 15 90 H

205    szerokość opony w mm.
55    stosunek wysokości do szerokości opony
R    radialna konstrukcja podbudowy
15    średnica obręczy w calach
90    współczynnik nośności w kg.
H    współczynnik prędkości


Pozostałe oznaczenia na oponach.

DOT DM 6P 38T (467)

DOT    opona spełnia zalecenia Departament of Transportation (USA)
DM 6P 38 T    kod opisujący producenta, fabrykę, wymiar i model opony
4607    data produkcji (46-ty tydzień, 2007 rok)
M + S    specjalne właściwości mieszanki gumowej i bieżnika przystosowane do jazdy zimą
tubetype    opona dętkowa
tubless    opona bezdętkowa

Oznaczenia

Słownik oznaczeń
Poniżej podajemy rozwinięcia najczęściej spotykanych skrótów, które pojawiają się w systemach informatycznych przy zamawianiu opon i na bokach ogumienia.

BasePen – uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą łeadunki elektrostatyczne)

BLT – (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery

BSW – (Black Sidewall) czrne litery

DOT – (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje sie kod identyfikacji opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków

E – zmieniona mieszanka i konstrukcja

EMT – (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

FP – (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS – oznaczenie stosowane przez Dunlopa

FR – rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie lecz nie zawsze występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.


Przykładowe „typowe” rozmiary:
– 205/55R16 (zdarzają się jednak wyjątki)
195/50R15
– 205/45R16
Bądź rzadziej:
145/65R15
– 235/70R16 (w pojazdach typu SUV)


JLB – (Jointless Band) bezkońcowe opasanie nylonowe

LI – (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności

LT – (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje że jest to ogumienie do samochodów 4×4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)

MFS – (Maximum Flanfe Shield) ochraniacz felgi (oznaczenie Dunlopa)

M + S – (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych

OWL – (Outlined White Lettering / Letters) białe litery

P – (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)

PSP-Beta – konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu

R – (Radial) opona radialna

RBL – (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery

RF – (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności

RIM PROTECTOR – ochrona felgi przed uszkodzeniem

ROF – (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

RWL – (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery

SST – (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

SI – (Speed Index) – wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania

TL – (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa

TT – (Tubed Type Tyre) opona dętkowa

ULW – zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych

XL – (Extra Load = RF) opona wzmocniona

Oznaczenia

Oznaczenia na oponach samochodowych zawierają kluczowe informacje, które należy zrozumieć, aby zapewnić bezpieczeństwo i właściwy dobór opon. Dzięki tej wiedzy możesz dokonać świadomego wyboru opon odpowiednich do Twojego pojazdu. Pamiętaj, aby zawsze sprawdzać oznaczenia na boku opony przed zakupem lub wymianą.

0 komentarzy

W zależności od kryterium, istnieje wiele różnych sposobów klasyfikacji rodzajów opon samochodowych. Przykładowo, możemy je podzielić ze względu na przeznaczenie, takie jak opony do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów. Ze względu na niewielkie różnice między oponami do samochodów dostawczych a osobowych, będziemy je rozpatrywać jako jedną grupę. Podobnie, opony do samochodów ciężarowych i autobusów.

Opona
Opona, co musisz wiedzieć o rodzajach i oznaczeniach.

Wśród opon do samochodów osobowych możemy wyróżnić opony drogowe, zimowe, błotno-śniegowe, terenowe i uniwersalne. Opony te różnią się zarówno typem rzeźby bieżnika, jak również zastosowaną mieszanką gumową czy też budową wewnętrzną.

Opona drogowa (zwana czasem również letnią) charakteryzuje się rzeźbą bieżnika zapewniającą dobrą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni (bardzo dobre odprowadzanie wody podczas jazdy z dużymi prędkościami) oraz wysoki komfort jazdy. Bieżnik takiej opony jest szeroki i wykonany zwykle z twardszej mieszanki gumowej (w porównaniu z innymi typami opon). Rzeźba bieżnika składa się ze stosunkowo dużych klocków, występują też szerokie rowki obwodowe.

Opona, Co Musisz Wiedzieć O Rodzajach I Oznaczeniach.

Rzeźba bieżnika opon terenowych wyróżnia się dużymi wystającymi klockami i głębokimi oraz szerokimi rowkami. Zapewnia to przenoszenie dużych momentów napędowych w trudnych warunkach. Opona taka, z uwagi na zwiększoną grubość bieżnika, barków i boków, jest bardziej odporna na przebicia i przecięcia.

Opona błotno-śniegowa przeznaczona jest do samochodów poruszających się w trudnych warunkach (błoto, kopny śnieg). Charakter rzeźby bieżnika tych opon jest zbliżony do opon terenowych (duże klocki, głębokie rowki) a ponadto klocki bieżnika są ponacinane lamelkami zapewniającymi lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Mieszanka bieżnika jest też bardziej miękka. Często opony tego typu mogą być dodatkowo kolcowane (w krajach, w których kolce są dozwolone).

Zimowa opona posiada bieżnik ponacinany wieloma lamelkami wykonany z bardzo miękkiej mieszanki gumowej. Stosowana mieszanka zachowuje swą miękkość również w niskich temperaturach. Nacięte lamelki tworzą ostre krawędzie styku opony z nawierzchnią. Konstrukcja taka zapewnia dobrą przyczepność na śliskiej i mokrej nawierzchni. Szerokość bieżnika opon zimowych jest zwykle mniejsza niż opon drogowych.

Profil rzeźby bieżnika opony uniwersalnej (zwanej też wielosezonową) ma za zadanie zapewnienie przyzwoitych warunków trakcyjnych w każdych warunkach pogodowych i drogowych. Jest on więc kompromisem pomiędzy opisanymi powyżej przypadkami.

Coraz bardziej popularne stają się zaś opony o kierunkowej rzeźbie bieżnika. Dotyczy to w zasadzie wszystkich rodzajów opon do samochodów osobowych. Zwykle cechują się one lepszymi, w porównaniu do podobnych opon bezkierunkowych, właściwościami odprowadzania wody spod bieżnika czy też, w przypadku opon zimowych, lepszą przyczepnością na oblodzonej nawierzchni. Przeważnie symetryczna rzeźba bieżnika opon kierunkowych zapewnia także dobrą kierunkową stateczność w czasie ruchu z zablokowanymi kołami podczas hamowania. Chęć poprawy właściwości trakcyjnych opony spowodowała pojawienie się jeszcze nowszej konstrukcji bieżnika – opony asymetrycznej (niekoniecznie kierunkowej). Wynika to z faktu, że wewnętrzna część bieżnika opony odpowiedzialna jest głównie za przyczepność podłużną oraz odprowadzanie wody, natomiast część zewnętrzna – za przyczepność boczną i stabilność ruchu pojazdu. Opona asymetryczna posiada w związku z tym różną rzeźbę bieżnika na stronie wewnętrznej (szersze kanały, więcej nacięć klocków) i zewnętrznej (zdecydowanie większe, sztywniejsze klocki). Stosowany może być również bieżnik asymetryczny kierunkowy, co powoduje, że występują opony „prawe” i „lewe”.

Opona, Co Musisz Wiedzieć O Rodzajach I Oznaczeniach.

Opona przeznaczona na oś napędową, zwykle oznaczane literą „D” (ang. Drive), charakteryzuje się zasadniczo klockowym układem rzeźby bieżnika o głębokich i szerokich rowkach. Konstrukcja taka umożliwia przeniesienie dużego momentu napędowego pojazdu, dobre odprowadzenie wody spod opony i tym samym zapewnia dobrą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni.

Na oś kierowaną (prowadzącą) zalecane są opony oznaczane zwykle literami „S” (ang. Steer) lub „F” (ang. Front). Wyróżniają się one konstrukcją bieżnika składającą się z kilku żeber rozdzielonych wzdłużnymi rowkami oraz wzmocnionymi, szerokimi barkami. Głównym zadaniem stawianym tej oponie jest zapewnienie dobrej kierowalności pojazdu.

Opona, Co Musisz Wiedzieć O Rodzajach I Oznaczeniach.

Występują również opony uniwersalne (oznaczane zwykle literą „U”), które można montować na dowolną oś pojazdu. Cechy takich opon są kompromisem poszczególnych wymagań stawianych poszczególnym typom ogumienia.